Філософія релігії в Україні

Дискусія після доповіді Добко Тараса Дмитровича (к.філос.н.) під час Третього Круглого столу із філософії релігії (Київ, 24.04.2012)

Волошин В.В.: Чи правильно я зрозумів Вас, що Бог релігії – це, так би мовити, жива ентелехійна процесуальність, а Бог філософів – це, так би мовити, формальна сталість? Скорегуйте.

Добко Т.Д.: Якоюсь мірою я свідомо не хочу вживати терміни “процесуальність” чи “сталість”. Я беру за основу відомі космологічні аргументи, які формують класичну метафізику чи природну теологію, чи раціональну теологію, де Бог і Його існування є кінцевою точкою певного процесу логічного мислення і висновування надприродного порядку буття, до якоїсь істоти, яка має буття сама в собі, яка є необхідною, яка є самодостатньою. Отже в тому розумінні космологічних аргументів. З іншого боку – є Бог релігії, який є Бог, який є для релігійної людини Ти, який є живим буттям, партнером людини в діалозі і в релігійному житті. І завдання філософії релігії, на відміну, скажімо, від аналітичного підходу, не є щось, що змішується з раціональною теологією. Для мене – філософія релігії намагається утримати ось той живий релігійний досвід спілкування з Богом і його раціонально осмислити з філософських позицій. Але не втрачаючи Бога як інтенційного об’єкта релігійної свідомості, в якому він постає, власне, не як щось абсолютно стале, нединамічне, байдуже, не як деїстичний Бог, а як Бог, який спілкується з людиною.

Волошин В.В.: прокоментуйте, будь-ласка. Ось коли ви аналізувати погляди Шелера, на думку спала концепція семантичних примітивів Вербицької, розвинута українським лінгвістом Луценко: релігійне знання – це певного роду реліктова епістемологічна програма. Тобто: релігійне інтуїтивне пізнання – це підґрунтя будь-якого пізнання. Людина просто не розуміє, що вона дістає звідси апріорні якісь положення і використовує ці положення в інших типах пізнання.

Добко Т.Д.: Ну, я більше уваги Шелеру присвятив, бо він дуже цінує думку протестантської теології, яку представляє найперше Рудольф Отто, і широко на неї посилається. Але він ніколи не готовий погодитися, що, якщо релікт якогось суб’єктивного апріорі, яке не є закорінене

Волошин В.В.: ні, об’єктивне апріорі..

Добко Т.Д.: так, в Шелера є поняття об’єктивного апріорі, і релігійні акти, релігійні об’єкти є об’єктивно апріорні, і вони стають наслідком, результатом певного типу нашого контакту з дійсністю. Для нього це дуже принциповий момент – цей онтичний статус релігійних об’єктів. Шелер доходить до того в своїх міркуваннях, що в кінцевому підсумку задає запитання: чому такі самоочевидні і зрозумілі для Середньовіччя докази існування Бога не працюють в нашому світі? (в модерному світі, в сучасності). Його думка однозначна: релігійне пізнання є більш первинним, ніж пізнання філософське, і, відповідно, людина, яка втратила джерела релігійного пізнання метафізично висловлюючись, перестала пити із тих джерел, і для неї вся метафізика перетворюється просто в конструкцію, в спекуляцію, яка не веде ні до якої реальності. Тобто, реальність релігійних об’єктів може себе підтвердити лише в релігійному досвіді. Якщо релігійний досвід втрачено – метафізика перестає працювати. Тож для нього релігійне життя є базою, на якій метафізика та раціональна теологія може бути успішною в своїй переконливості.

***

Авторство висловлених тут суджень та ідей повністю належить вказаним авторам висловлювань. Дискусія відбулась  на Третьому Круглому столі із філософії релігії “Сучасні підходи у філософії релігії як стратегії осмислення предмету чи способи розкриття інтерпретативного потенціалу міркувань про нього, що відбувся 24 квітня 2012 року у Відділенні релігієзнавства Інституту філософії імені Г.С.Сковороди НАН України. Аудіозапис зберігається. За умови використання тексту, суджень та ідей, слід вказувати авторство та робити посилання на нашу сторінку.

Всі круглі столи із філософії релігії

Всі наукові події

Наші публікації за науковими подіями

Учасники

Advertisements

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s

Хмаринка позначок

%d блогерам подобається це: