Філософія релігії в Україні

Дискусія після доповіді Волошина Володимира Вікторовича (к.філос.н., доц.) під час Третього Круглого столу із філософії релігії (Київ, 24.04.2012)

Чорноморець Ю.П.: Наявні вітчизняні праці логіків, у яких досить непогано аналізовані поняття віри, зокрема релігійної віри. Вони доходять і до логічного формування поняття, що ж таке релігія як різновид світоглядів, мислення. Як ви ставитесь до таких спроб?

Волошин В.В.: Спроба аналізу релігійної віри з точки зору епістемології мала місце не лише з боку логіків. Та мова іде про процедури. В основному всі ці автори намагаються вивести поняття  і формули: як працюють оператори віри, релігійної віри, релігійного знання. Так от: у відношення знання як такого вони працюють, якщо ж ми беремо доксатичну логіку, вони працювати перестають. Я говорю лише про операції логічні. Спроби ж розглядати мали місце. Ця формалізація не дає приросту знань, в усякому випадку він мінімальний.

Сарапін О.В.: Шпет, який був чистим раціоналістом і не цікавився релігією, і то піднімає в своїх працях питання: а що таке віра? Він не акцентує на операторах “вірити”, “знати” і т.д. Тобто вони аналізують саму семантику понять, навіть коли не цікавляться релігією як такою. І чи варто говорити про можливості модальних логік у визначенні релігії?

Волошин В.В.: Справді, ми знаходимо дуже багато цікавих ідей, навіть у філософів, що критикували релігію, і вони звертаються до релігії далеко не лише з позицій, що релігія і метафізика беззмістовні. Так, я намагався екстраполювати проблеми всезнання на оператори релігійної віри. Та тут виникає проблема з оператором сумніву. Коли ми беремо оператор “знання” і оператор “релігійної віри” та “сумнів” – виходять зовсім інші формули. Обмежений потенціал, однозначно.

Капранов С.В.: Чи включаєте ви до епістемології релігії такі види пізнання: містичне, шляхом психопрактик (медитація); чи можна це розглядати як один із способів отримання релігійних знань? Як співвідноситься релігійне знання та релігійний досвід (чи можна досвід вважати різновидом релігійного знання)?

Волошин В.В.: Я не ставив за мету прослідкувати джерело релігійного знання. Досвід можна розглядати як слабо артикульоване за допомогою знаків джерело знання. Та тут ми вже переходимо в область візантійської парадигми (дораціонального). Нівелювати цей аспект і розглядати релігію як суто раціональну конструкцію я вважаю безперспективним. І релігійний досвід, містичний досвід, трансперсональний досвід – можуть розглядатися як джерела релігійного знання. Хоча їх важко і порівнювати. Бо ж трансперсональний, перинатальний досвід, матриці Грофа це щось штучно створене. Переживання сакрального за допомогою ЛСД-терапії чи холотропного дихання викликають у мене запитання щодо відвертості і щирості. Та те, що змінені стани свідомості, інтуїтивні сплески, інтуїтивні потяги безпосередньо впливають на епістемічну картину віруючого – однозначно. Однак, тут ми вже переходимо в галузь психології.

Капранов С.В.: Тобто, Ви це розглядаєте саме як джерело, а не спосіб пізнання?

Волошин В.В.: Як спосіб наповнення новим змістом вже наявного знання? – Напевно справді, так це може розглядатися, – як складову динаміки зміни знання віруючого.

***

Авторство висловлених тут суджень та ідей повністю належить вказаним авторам висловлювань. Дискусія відбулась  на Третьому Круглому столі із філософії релігії “Сучасні підходи у філософії релігії як стратегії осмислення предмету чи способи розкриття інтерпретативного потенціалу міркувань про нього, що відбувся 24 квітня 2012 року у Відділенні релігієзнавства Інституту філософії імені Г.С.Сковороди НАН України. Аудіозапис зберігається. За умови використання тексту, суджень та ідей, слід вказувати авторство та робити посилання на нашу сторінку.

Всі круглі столи із філософії релігії

Всі наукові події

Наші публікації за науковими подіями

Учасники

Advertisements

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s

Хмаринка позначок

%d блогерам подобається це: