Філософія релігії в Україні

Кузнєцов Володимир Іванович

 (д.філос.н., професор, головний науковий працівник відділу логіки та методології науки Інституту філософії  ім. Г.С.Сковороди НАН України)

Філософія науки і філософія релігії

Анотація виступу на 3-тьому Круглому столі із філософії релігії.

Авторське право на текст анотації, висловлені тут думки та ідеї повністю належить Кузнєцову В.І..  При використанні необхідно посилатися на нашу сторінку із обов,язковою вказівкою  автора.

Філософія релігії як дослідження теології

Будь-яка теологія претендує на формулювання певних поглядів на надприродну істоту. Тобто, роль, яку відіграє в науці наукове знання, в релігії виконує теологія, яка виступає як оформлене у вигляді різних доктрин переконання про існування такої істоти. Теологія намагається систематизувати певні опінії стосовно цієї істоти, її властивостей, її відношень до окремої людини, віруючих і невіруючих та людства в цілому. Хоча прихильники кожної релігійної течії претендують на те, що саме вони розробляють адекватні уявлення про надприродну істоту, незаперечним фактом є те, що насправді існує не одна теологія, а багато окремих теологій [4]. Кожна з них намагається створити та узгодити певну систему релігійних опіній, тобто окрему теологічну доктрину. Наявні доктрини розрізняються в залежності не тільки від головних світових релігій, але й від численних їх модифікацій.

Таким чином, як й у філософії науки доцільно розрізняти загальну філософію науки та філософії окремих наук, так й у філософії релігії має сенс виокремити загальну філософію релігії та філософїї окремих видів релігії. Одним із принципових завдань останніх філософій є дослідження відповідних  теологічних доктрин.

Подоби систем наукового знання та теологічних доктрин

Незважаючи на разючі відмінності  між системами наукового знання та теологічними доктринами, є багато подоб між цими двома творіннями людського розуму. Мається на увазі, що ці творіння є, по-перше, полісистемами, та, по-друге, що ці полісистеми містять підсистеми, які забезпечують виконання  практично однакових функцій відповідних полісистем.

***

В теології перевага надається внутрішньому переконанню, інтроспекції, баченням, прозрінням та візіям  теологів та їхній власній герменевтиці сакральних текстів, які визначають те або інше уявлення про надприродну істоту.  Тому не дивно існування значно більшої кількості теологічних доктрин, ніж систем наукового знання. Теологічні припущення відносно надприродної істоти в принципі не є такими, що можна перевірити  інтерсуб’єктивними методами.  Подібність моделей бога в межах прихильників однієї теологічної доктрини досягається методами авторитарної індоктринації під час отримання професійної теологічної освіти або залучення нових вірних.

Внутрішня інтерпретаційна  підсистема  пов’язує моделі з репрезентативної системи та їхні мовні подання з мовної системи.  Як й у науці, так й в теології відсутній однозначний зв’язок між моделями та їхніми мовними поданнями. Але в науці ступінь свободи актора сильно обмежується аргументацією до емпіричного досвіду та успіху в розв’язанні проблем, які сформовані в термінах моделей та набули певного мовного оформлення. В теології встановлення більш-менш однозначного згаданого зв’язку забезпечується традицією та доктринальним вихованням майбутніх теологів

Advertisements

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s

Хмаринка позначок

%d блогерам подобається це: