Філософія релігії в Україні

Чорноморець Юій Павлович,

к. філос.н., доцент,

доцент кафедри філософії та політології, Національний університет державної податкової служби України (м. Ірпінь).

Феноменологічне споглядання в сучасній католицькій та православній теології (Г.У. фон Бальтазар, Ж.-Л. Маріон, Й. Ратцингер, Г. Флоровський, Дж. Бер, Дж. Брек, І. Манусакіс)

Анотація виступу на міжнародній науковій конференції “Філософія релігії і феноменологія релігії: демаркація предметних полів”, що відбудеться 13-15 грудня 2010р. в м. Івано-Франківськ, була люб,язно надана Чорноморцем Ю.П. для публікації на нашому ресурсі. Авторство повністю належить Чорноморцю Ю.П.  При використанні слід робити посилання. 

Анотація виступу

Сучасна католицька теологія суттєво залежить від філософської феноменології. Папа Іоанна Павло II як неотоміст люблінської школи широко використовував феноменологію. Значний вплив феноменологія справила на богословський метод Карла Ранера. Найвидатнійший католицький теолог сучасності Жан-Люк Маріон взагалі є професійним феноменологом як філософ. Богословський метод споглядання Бенедикта XVI та Ганса Урса фон Бальтазара є оригінальним різновидом феноменологічної методики.

Як відомо, рання феноменологія Гусерля була ближчою до об’єктивного ідеалізму, але потім стала фактично суб’єктивно-ідеалістичною. Сучасна феноменологія вже є дійсно постідеалістичною. Католицькі теологи, які використовують феноменологічний метод у власній теології, використовують різні можливості, які надає феноменологія. Папа Іоанн Павло II був близьким до ранньої феноменології – так само як Р. Інгарден та М. Шелер. Карл Ранер близький до суб’єктивно-ідеалістичної феноменології пізнього Гусерля. Ж.-Л. Маріон, Бенедикт XVI та Г.У. фон Бальтазар є близькими до постідеалістичної феноменології.

Аналогічні процеси можна спостерігати в сучасній православній теології. Г. Флоровський в своєму богословському методі близький до раннього Гусерля, Дж. Бер та Дж. Брек – до пізнього Гусерля. Й. Манісакіс використовує постідеалістичну феноменологію.

Використання феноменології в сучасному богослов’ї ставить перед релігієзнавством два нові завдання. По-перше, необхідно уважно вивчити досвід використання феноменології в сучасному католицькому та православному богослов’ї, виявивши та дослідивши специфіку методу у кожного із названих вище видатних теологів. По-друге, необхідно відкрити нові горизонти для феноменології релігії. Класична феноменологія релігії повинна змінитися новою феноменологією релігії. Старий категоріальний апарат феноменології релігії, починаючи із дихотомії «священне»-«профанне», є явно метафізичним. В сучасній постметафізичній ситуації необхідно відкрити нові горизонти для феноменології релігії, взявши до уваги досягнення Ж.-Л. Маріона («Бог без буття»), Г.У. фон Бальтазара («Споглядальна молитва» та його головний 15-ти томник), Й. Манусакіса («Бог після метафізики. Теологічна естетика»).

Таким чином, в недалекому майбутньому релігієзнавство матиме справу із новою феноменологією релігії, яка буде аналогічною до сучасної феноменологічної теології Маріона, Бальтазара, Манусакіса. Те, що теологія у використанні феноменологічного методу на сьогодні випередила релігієзнавство – немає нічого дивного. Теологія в цілому ряді моментів випередила сьогодні філософію взагалі, а тому і привернула увагу сучасних філософів (та феноменологів, зокрема).

А нова феноменологія релігії зможе стати основою для нової філософії релігії. Для такої філософії релігії центральними темами стануть проблеми дарованості чи самодостатності буття, потреби в трансцендентальній комунікації, «докази існування» Бога через феноменологію зору, слуху та дотику.

Таким чином, в постметафізичну епоху на релігієзнавство чекає оновлення традиційних його складових, і розмежування предметних полів філософії релігії та феноменології релігії буде зовсім іншим, ніж те, що його можна провести сьогодні. Між новими феноменологією релігії та філософією релігії і буде якась нова межа (новий спільний горизонт?), проведення якого – справа майбутнього.

Advertisements

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s

Хмаринка позначок

%d блогерам подобається це: