Філософія релігії в Україні

Аспірантка Ягелонського Університету (магістр теології і філософії) Новікова Катерина продовжила розмірковування щодо особливих методів пізнання, застосовуваних релігійними філософами.

Релігійна філософія не обов’язково мусить бути конфесійною чи якоюсь правильною або ж такою-собі вільною теологією. Це просто філософія, яка у своїй філософській рефлексії надихається якоюсь релігійною істиною. І часто вона випливає з певного досвіду, часом це є якийсь трагічний особистий досвід. І людина починає мислити: звідки це і чому це відбувається? Тож такий особистий екзистенційний досвід, притаманний усім, розвивається й осмислюється релігійним філософом у філософських термінах.

Варто також звернути увагу на те, які є прийнятні методи для релігійної філософії. Перш за все слід згадати “вчуття”, тобто “відчуваю в” – людині в певному моменті дано можливість вчувати відчуття іншої людини. Тобто ось це почуття, котре є методом пізнавальним також, хоча, яким чином це відбувається – є невідомо. Але таким чином можна і пізнавати Бога.

Звичайно, спочатку людина пізнає своє Я, це якась внутрішня даність, Я-свідомість. Але це не метод аналогії, не тому що людина думає, ніби інша людина відчуває в подібний момент те саме. Це пізнання не за аналогією відбувається, а тому, що в певний момент їй щось дане. Це також є певна інтуїція.

Тож інтуїція і це “вчування” – є два методи пізнання, котрі також застосовуються. І можливо власне релігійний філософ найбільше здатний це зрозуміти, бо він уже має, зазвичай, якийсь релігійний досвід, щось пережив і біль-менш знає, про що говорить. Тобто, це не настільки теологія, не з теології людина виходить, а з особистого власного досвіду.

Досвід є вихідним поняттям для релігійної філософії.

Є ще один метод – любов. Тож є такі методи пізнання, притаманні релігійній філософії.

Я б не говорила, що релігійна філософія – якась химера між теологією і філософією. Я б сказала, що це просто вільна думка. Ось є досвід, і є певний сенс, поняття Бога і певне прагнення Бога. Таке прагнення Бога певним чином вже вписане в свідомість людини. І це є філософська думка, а не тому, що про Бога прочитали в Катехизі, довідались з релігійних джерел і тому мають до нього прагнути, ні. Часто це є простим відкриттям, якимось натхненням, яке далі цей філософ намагається реалізувати.

Текст доповіді складено на основі розшифрованого аудіозапису виступу Новікової Катерини  на другому круглому столі із філософії релігії, що відбувся 24 червня 2010 р. в Києві. Тож авторство висловлених думок та ідей повністю належить Новіковій Катерині. При використанні надрукованого тексту доповіді та висловлених тут думок та ідей обов,язковою є вказівка авторства та посилання на наш ресурс.

Advertisements

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s

Хмаринка позначок

%d блогерам подобається це: