Філософія релігії в Україні

Д.філос.н., старший науковий  співробітник ВР ІФ НАНУ Павленко Павло Юрійович повернув розмову до  необхідності ( задля уникнення хаосу у викладацько-дослідницьких колах) чіткого розмежування філософії релігії та релігійної філософії й  теології, спираючись на свій редакторський досвід.Ця розмова є безперечно дуже важлива і своєчасна, особливо на тлі усіх тих процесів, що відбуваються на наших теренах.

З роками, з кожним наступним роком затирається грань між філософією релігії та релігійною філософією й богословієм (метафізикою).

І ось тут криється величезна проблема, тому-що, зокрема, освіта все більше і більше клерикалізується, вона починає витлумачувати і подавати релігію з позиції самої релігії. Тобто, інакше кажучи, є досить явна тенденція (в Росії більше) пояснювати феномен релігії релігійними засобами, висвітлювати її з позицій віровчення, теології . Коли подають аспіранти релігієзнавчі статті, є певний відсоток (5-10) таких, які доводиться віддавати на доопрацювання, мотивуючи це тим, що ці статті є богословські, хоча людина переконана повністю, нібито це статті релігієзнавчі й у них представлена релігієзнавча (наукова) позиція. Не завжди це вина самого аспіранта, бо тут проявляється загальна тенденція, це впливає та атмосфера, в якій виховується й навчається майбутній науковець чи викладач. Це атмосфера тих джерел, що є доступними. Ось, скажімо, з усієї сукупності доступних джерел, часто незрозумілою є позиція автора того чи іншого джерела: це релігієзнавство, богослів’я, особисті міркування чи позиція певних релігійних або ж релігієзнавчих кіл? І в цьому велика небезпека. Бо ж, якщо ці позиції не розрізнити, не провести між цими дисциплінами чітку грань, такий хаос накопичуватиметься (релігієзнавство є світська дисципліна, що вирішує що таке релігія з позиції філософії). Бо ж ми не можемо досліджувати релігійний світогляд з позиції теології, яка покликана формувати й обґрунтовувати цей релігійний світогляд.

І це є величезне завдання, що  покладене на наші круглі столи – ми повинні розставити акценти чітко і для себе і для дослідників, аби вони розуміли в якій сфері працюють. Є та межа, яку академічний релігієзнавець не повинен переходити, бо ж знецінюється сама академічність й зникає цінність наукового дослідження релігії.

Текст доповіді складено на основі розшифрованого аудіозапису виступу д.філос.н. Павленка П.Ю. на другому круглому столі із філософії релігії, що відбувся 24 червня 2010 р. в Києві. Тож авторство висловлених думок та ідей повністю належить д.філос.н. Павленку П.Ю. При використанні надрукованого тексту доповіді та висловлених тут думок та ідей обов,язковою є вказівка авторства та посилання на наш ресурс.

Advertisements

Comments on: "Виступ. Павленко Павло Юрійович. Другий круглий стіл “Проблематико-методологічні розмежування філософії релігії та релігійної філософії”." (2)

  1. Павло Юрійович зауважив
    “часто незрозумілою є позиція автора того чи іншого джерела: це релігієзнавство, богослів’я, особисті міркування чи позиція певних релігійних або ж релігієзнавчих кіл?”
    більшість цих позицій можуть бути поєднані свідомо чи несвідомо. Релігієзнавець не може бути відірваним від певного соціо-культурного контексту. Він так чи інакше заангажований. Чи може бути релігієзнавцем атеїст? А віруючий? То питання риторичні.
    Клерикалізація ж освіти – це ймовірно наслідок того імпетусу, що зроблено в освіті на шляху подолання її атеїзації. Вважаю, трохи згодом все поверниться до середнього рівня того й іншого

    • Павло Юрійович мав на увазі методологічну послідовність. Релігієзнавець займається дослідженням й вивченням релігії. Атеїст він, агностик чи ж віруючий – не заважає критичному й об,єктивному осмисленню предмету дослідження. Богослів,я має інший предмет й мету – інтерпретаційний дискурс, а не дослідницький. Особисті ж міркування – довільна творчість. А що таке середній рівень того й іншого???

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s

Хмаринка позначок

%d блогерам подобається це: